ماوس زیستی

این ماوس رایانه ای نیازی به منبع انرژی ندارد و بی سیم است و در عوض عناصر فیزیوالکتریکی که در پوسته ی ساخته شده از غلاف های پنبه ی بازیافت شده قرار دارند انرژی جنبشی حرکت های ماوس ؛ کلیک کردن و چرخش چرخ های ماوس را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و این انرژی نیز صرف تامین انرژی مورد نیاز ارتباط بی سیم با رایانه می شود .

پارچه های پشمی با استفاده از نانو روکش ها

دانشمندان چینی   توانسته اند ویژگی های اعجاب انگیز پشم را که به دلیل سبکی؛ نرمی ؛ گرم نگه داشتن ( حتی زمان خیس بودن ) و سایر ویژگی ها به نام پارچه های شگفت انگیز معروف است بهبود بخشند . 

بنابر گفته ی آن ها ؛ این اکتشافات به پشم مغز داده و آن را میان سایر الیاف هوشمندقرار می دهند . به این ترتیب این پارچه های پشمی چین وچروک و آب رفتگی نداشته و با دارا بودن تنفس پذیری مناسب می تواند تعرق را از بدن دور کنند .

نانو لباس های هوشمند با بوی بد بدن مقابله می کنند

دانشمندان موفق به طراحی نوع جدیدی از لباس های هوشمند شده اند که به مبارزه با بوی نامطبوع بدن کمک می کنند . 

یک شرکت استرالیایی از فناوری نانو برای جذب بوی بدن استفاده کرده است . این فناوری در عین حال می تواند بوی خوب را از بوی بد تشخیص دهد و فقط بو های نامطبوع را جذب کند و بوی عطر و ادکلن را باقی بگذارد . به گفته ی محققانی که این فناوری را ابداع کرده اند ؛ یکی از چالش های این قبیل دستاورد های جدید این است که تحقیق و آزمایش زیادی روی آنها انجام می شود و بنابراین پر هزینه و گران قیمت می شوند ؛ اما اگر در آینده راه های ارزان تری برای تولید آنها کشف شود بسیار پرطرفدار خواهند شد .

قلب مرده

با تلاش دانشمندان دانشگاه مینه سوتا قلبی مرده دوباره تپید  این قلب از بدن یک موش بیرون کشیده شده بود . روش مورد استفاده برای این کار هم اکنون در حال آزمودن بر روی قلب خوک است که نسبت به قلب موش ساختاری شبیه تر به قلب آدمی دارد .

ریز , خیلی ریز { سفری کوتاه به دنیای نانو فناوری }

نانو فناوری یک علم و در عین حال یک مهندسی پیشرفته در مقیاس مولکول ها واتم هاست , دانش تغییر دادن مواد و استفاده از آن ها برای ساخت وسایل و تجهیزاتی که کوچک تر از آنها  

نمیتوان به وجود آورد . 

 

چقدر ریز 

 

اندازه مواد نانو بین  ۱/۰تا۱۰۰ نانو متر است . یک نانو متر برابر است با یک میلیونیوم متر . 

این مقیاسی است که در آن عملیات بنیادی زیست شناختی صورت می گیرد و مواد در این اندازه خواص غیر عادی فیزیکی و شیمیایی از خود نشان می دهند . کوچک شدن سطح و حجم ذرات در این مقیاس دلیل بروز این خواص متفاوت از مواد است. 

اگر یک نانو متر را به اندازه پهنای یک سر سوزن فرض کنیم در این صورت یک متر در این مقیاس به یک هزار کیلومتر تبدیل می شود . البته یک سر سوزن یک میلیون بار بزرگ تر از نانو است . 

پهنای بیشتر اتم ها بین ۱/۰ تا ۲/۰ نانو متر است , پهنای یک رشته DNA حدود 2نانو متر , قطر یک گلبول قرمز 7 هزار نانو متر و پهنای یک رشته موی انسان 80 هزار نانو متر است . 

از دیرباز انسان ها بدون اینکه بدانند , از خواص مواد در مقیاس نانو استفاده میکردند . برای مثال ذرات ریز طلا به رنگ های قرمز با سبز دیده میشوند و این خاصیتی بود که از آن در ساخت شیشه رنگی استفاده می شد . 

امروزه فناوری نانو در بخش عظیمی از زندگی انسان ها مورد استفادهقرار می گیرد , از ساخت صفحات ضخیم پنجره ها تا تولید ضد آفتاب ها و مواد آرایشی .