ریز , خیلی ریز { سفری کوتاه به دنیای نانو فناوری }

نانو فناوری یک علم و در عین حال یک مهندسی پیشرفته در مقیاس مولکول ها واتم هاست , دانش تغییر دادن مواد و استفاده از آن ها برای ساخت وسایل و تجهیزاتی که کوچک تر از آنها  

نمیتوان به وجود آورد . 

 

چقدر ریز 

 

اندازه مواد نانو بین  ۱/۰تا۱۰۰ نانو متر است . یک نانو متر برابر است با یک میلیونیوم متر . 

این مقیاسی است که در آن عملیات بنیادی زیست شناختی صورت می گیرد و مواد در این اندازه خواص غیر عادی فیزیکی و شیمیایی از خود نشان می دهند . کوچک شدن سطح و حجم ذرات در این مقیاس دلیل بروز این خواص متفاوت از مواد است. 

اگر یک نانو متر را به اندازه پهنای یک سر سوزن فرض کنیم در این صورت یک متر در این مقیاس به یک هزار کیلومتر تبدیل می شود . البته یک سر سوزن یک میلیون بار بزرگ تر از نانو است . 

پهنای بیشتر اتم ها بین ۱/۰ تا ۲/۰ نانو متر است , پهنای یک رشته DNA حدود 2نانو متر , قطر یک گلبول قرمز 7 هزار نانو متر و پهنای یک رشته موی انسان 80 هزار نانو متر است . 

از دیرباز انسان ها بدون اینکه بدانند , از خواص مواد در مقیاس نانو استفاده میکردند . برای مثال ذرات ریز طلا به رنگ های قرمز با سبز دیده میشوند و این خاصیتی بود که از آن در ساخت شیشه رنگی استفاده می شد . 

امروزه فناوری نانو در بخش عظیمی از زندگی انسان ها مورد استفادهقرار می گیرد , از ساخت صفحات ضخیم پنجره ها تا تولید ضد آفتاب ها و مواد آرایشی . 

نظرات 2 + ارسال نظر
دریا یکشنبه 29 فروردین 1389 ساعت 17:05

خوبه ولی سعی کن اطلاعات خیلی دقیق تر بنویسی تا بتونی به یک وب مرجع در دانشگاه (دانشجویان) تبدیل بشی.

ببین دوست خوبم اول باید همه مردم اطلاعات ابتدایی رو بدونن.بعد .در ضمن من هم اونقدر اطلاعات ریز ندارم.

mehdi جمعه 3 اردیبهشت 1389 ساعت 15:12 http://pooolkadeh.mihanblog.com/

سلام . وبلاگ جالبی داری البته برخی مطالبت خیلی جالب بود . خوشحال میشم به منم سر بزنی و تبادل لینک کنیم با هم . اسم من تو وبلاگت میتونی با نام پولکده ذخیره کنی
منتظرتم
http://pooolkadeh.mihanblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد