در جمجمه خود چرخ دنده داشته اند !

محققان می گویند گونه جدیدی از دایناسورها موسوم به  کله قوچی که در تگزاس کشف شده اند , بال هایی در طرفین جمجه خود داشته اند که به استخوان های جمجمه جانور امکان می داده مانند چرخ دنده در هم جفت شوند . این ویژگی زمانی مفید یوده که این دایناسورها با هم نوعان دیگر خود درگیر می شدند .

دکتر نیکلاس لانگریج محقق دپارتمان زمین شناسی و ژئوفیزیک  دانشگاه ییل که مدیریت این پروژه  را عهده دار بوده , خاطر نشان کرد :  امکان دارد این ساختار خاص مانع از جابه جایی استخوان های جمجمه ی تحت فشار می شده است . این گونه جدید دایناسور با نام علمی "  تگزاسفال لانگستونی "  یا به اصطلاح کله " تگزاسی "  حدود 70 تا 80 میلیون سال پیش در منطقه ای که اکنون جنون غرب تگزاس است , می زیسته است .

پارازیت نوشت : مسایقه وبلاگی !!!

سلام 

جناب جوووون منو هم به بازی وبلاگی دعوت کردن و منم باید ادامه بدم .

قانون بازی: 

باید نام پنج وبلاگی که می خوانید را ذکر کنید و بگویید که فکر می کنید در پنج سال آینده, این وبلاگها درباره چه چیزی می نویسند، به این شرط که وبلاگ آخر, وبلاگ خودتان باشد و کسی که او را دعوت به بازی می کنید, حتما درباره شما بنویسد.

جوووون: حتما اون موقع داره ارشد میگیره اونم تو دانشگاه تهران ,  هنوزم شیطونی هاش و شوخی ها و سربه سرگذاشتناش  ادامه داره ,  هنوزم تو وبلاگش می آد و از کاراش و شیطونیاش سر کلاس ارشد می نویسه ,  هنوزم یه جوووون سرحال و شادابه ,  شاید تا اون موقع دیگه تمام همکلاسی های دخترش قرص اعصاب مصرف کنن , هنوزم داره با آقای کافه چی سر ترک سیگار بحث می کنه , ما هم همچنان وبلاگشو می خونیم و می خندیم  

آفتابه سمپادی: اون موقع داره واسه کنکور خرخونی می کنه و تو فکر اینه که سال بعد تو دانشگاه چطوری این و اون اذیت کنه بعد می آد تو وبش راه حلاشو می نویسه که چطوری پسرا ی کلاس و استاد هارو ذله کنه ,  یه وب دیگه می زنه و به جای آفتابه سمپادی میشه آفتابه دانشگاهی

گوجه سبز فرزانگانی: اینا 2 نفرن احتمالا از هم جدا شدن یکی شده آلوچه فرزانگانی اون یکی هنوز گوجه سبز باقی مونده ,  این 2 تا دارن رقابت وبلاگی می کنن و هر روز یکیشون می آد از تیزهوشیای خودش می نویسه که به اون یکی بگه من تیزهوش ترم و با هم بحث دارن ,  هر 2 تاشونم دارن واسه کنکور سخت می خونن تا سال بعد بشن گوجه سبز دانشگاهی و آلوچه دانشگاهی

پیشی سمپادی : پیشی تیزهوش ما اون موقع دیگه این وبشو بسته , اون موقع سال دوم سوم دانشگاس ,  پیشی جون داره تو یه دانشگاه معتبر تو یه رشته توووووووپ درس می خونه ,  پیشی اون موقع یه وب عشقولانه زده و داره از عشقش و خودش می نویسه از این وبلاگ بی حالا که قالب مشکی دارن و همش شعرای عاشقانه می نویسن ,  اون موقع اسم وبش شده پیشی عاشق و هاپو ی عاشق

و خودم: اون موقع بنده دیگه تو کف انیشتین نیستم ,  خودم یه پا انیشتین شدم و دارم تو کانادا به تحصیلاتم ادامه میدم ,  دارم یه فضاپیما طراحی می کنم برم یه دور تو کهکشانا بزنم ,  میشم جووونترین فیزیکدان و ریاضی دان جهان ,  اون موقع دیگه وبلاگ ندارم یه سایت تخصصی دارم که خود انیشتین می آد می خونه و  توش می مونه ,  تو سایتم از آخرین دستاوردام در زمینه فضاپیماها و ریاضی و فیزیک می نویسم و اسمم تو کتاب فرار مغزها نوشته شده

آسانسور فضایی : از رویا تا واقعیت

رویا ساخت و استفاده از فضا پیماها و شاتل های فضایی که بتوان از آن ها بعد از هر ماموریت استفاده مجدد کرد از همان اولین پرتاب شاتل فضایی در سال 1981 در ذهن دانشمندان و مهندسان شکل گرفت . از آن روز تا به حال بیش از 100 ماموریت فضایی انجام شده است ولی هزینه ماموریت ها تغییر اندکی کرده است . هزینه پرتاب یک شاتل فضایی آمریکایی یا یک فضا پیما , تقریبا در حدود 22000 دلار به ازای هر کیلوگرم است . بنابراین , یک سامانه حمل و نقل فضایی جدید که هم قابل اطمینان و هم مقرون به صرفه باشد , می تواند مسافرت به مدار زمین را به یک سفر روزانه تبدیل کند و باعث کاهش چشمگیر هزینه ها شود " آسانسور فضایی " یکی از طرح های جایگزینی است که در این زمینه پیشنهاد شده است . آسانسور فضایی یک ریسمان بسیار سبک و محکم دارد که از نانو لوله های کربنی ساخته خواهد شد .  

ریسمان از یک طرف به سکویی در اقیانوس اطلس و از طرف دیگر به ماهواره ای که در فضا به عنوان وزنه تعادل عمل می کند , متص خواهد شد . گردش وضعی زمین , نیروی گریز از مرکز کافی برای غلبه بر کشش گرانش زمین ایجاد می کند و باعث می شود که ریسمان کشیده و محکم نگه داشته شود . بنابراین آسانسور فضایی یک پل دائمی بین زمین و فضا مهیا خواهد کرد . از بالا برنده های مکانیکی متصل به نوار یا ریسمان , می تواند برای انتقال بار و در نهایت انسان به مدار استفاده کرد . هزینه تخمین شده تنها 220 تا 880 دلار به ازای هر کیلوگرم خواهد بود که بسیار کمتر از هزینه تمام شده ماموریت های پرتابی امروزی است .

معمای انیشتین

یک معما که هرکس این مساله رو حل بکنه جزو 2 درصد افراد باهوش جهان است!

طرح مساله از پروفسور اینشتین :

اول فکر کنین بعد جوابشو ببینین

1- در خیابانی، 5 خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد.

2- در هر یک از این خانه ها یکنفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند.

3- این 5 صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند، سیگار متفاوت می کشند و حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.

سؤال: کدامیک از آنها در خانه، ماهی نگه می دارد؟

راهنمایی:

1- کبوتر در خانه قرمز زندگی می کند.
2- مرد سوئدی، یک سگ دارد.
3- مرد دانمارکی چای می نوشد.
4- خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد.
5- صاحب خانه سبز، قهوه می نوشد.
6- شخصی که سیگار PALL MALL می کشد پرنده پرورش می دهد.
7- صاحب خانه زرد، سیگار DUNHILL می کشد.
8- مردی که در خانه وسطی زندگی می کند، شیر می نوشد.
9- مرد نروژی ، در اولین خانه زندگی می کند.
10- مردی که سیگار BLENDS می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند.
11- مردی که اسب نگهداری می کند، کنار مردی که سیگار DUNHILL می کشد زندگی می کند.
12- مردی که سیگار BLUE MASTER می کشد، آبجو می نوشد.
13- مرد آلمانی سیگار PRINCE می کشد.
14- مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.
15- مردی که سیگار BLENDS می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.
آلبرت اینشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت. به گفته وی 98 درصد از مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند! 

اینم جوابش  
    ۱     ۲    ۳    ۴    ۵
 رنگ زرد آبی قرمز سبز سفید
 کشور نروژ دانمارک انگلیس آلمان سوئد
 سیگار دانهیل بلندز پالمال پرنس بلومستر
 حیوان اسب پرنده سگ
 نوشیدنی آب چای شیر قهوه آبجو

حکایت آن دو لک لک که عاشق هم اند

یک لک لک نر در عملی شگفت انگیز همه ساله ۱۳ هزار کیلومتر را برای رسیدن به همسر بیمار و معلول خود پرواز می کند .  

امسال نیز با فراسیدن بهار ؛ رودان ؛ لک لک نر ؛ همانند سال های گذشته پس از طی یک ۱۳ هزار کیلومتری از آفریقای جنوبی به کرواسی بازگشت تا همسر بیمار خود را که مالنا نام دارد ملاقات کند . 

مالنا لک لک ماده ای است که به سبب یک جراحت قدیمی قادر نیست مهاجرتی تا این حد طولانی را انجام دهد .  

استیپان فوکیک ؛ زیست شناسی که از سال ۱۹۹۳ به درمان لک لک ماده می پردازد ؛ در این خصوص می گوید : رودان هر سال برای دیدن جفت خود به کرواسی باز می گردد و در طول تمام این سال ها  به مالنا وفادار بوده است . این پنجمین سال پیاپی است که شاهد این منظره بوده ام . 

یک بال مالنا در ۱۹۹۳ توسط چند شکارچی زخمی شد و به این ترتیب این لک لک ماده برای همیشه از پرواز باز ماند . 

امسال عشق رودان  و مالنا مورد توجه بسیار زیاد خبرنگاران و علاقه مندان قرار گرفته بود و به همین دلیل صدها نفر برای ثبت لحظه دیدار این زوج عاشق در دهکده ی برودسکی واروس در شرق کرواسی گرد هم آمده بودند اما رودان بدون توجه به این افراد مستقیما به سوی آشیانه در جایی که مالنا انتظار او را می کشید پرواز کرد . 

استیپان فوکیک می گوید : سایر لک لک ها به صورت جفت جفت ظرف پنج شش روز آینده به آشیانه های خود باز می گردند در حالی که رودان اولین لک لکی است که به مقصد می رسد چون مالنا در خانه بی صبرانه انتظار او را می کشید . 

به گفته این محقق همانند پنج سال گذشته ظرف دو ماه آینده چهار پنج جوجه لک لک متولد خواهند شد و رودان وظیفه آموختن پرواز به آن ها را دارد ؛ چون مالنا قادر به انجام آن نیست . 

سپس با فرا رسیدن زمستان جوجه ها با پدر خود به سوی آفریقای جنوبی پرواز می کنند ؛ در حالی که مالنا تا بهار آینده در انتظار بازگشت رودان وفادار خود در آشیانه خواهند ماند . 

انسان در زمان سفر خواهد کرد !

استفن هاوکینگ فیزیکدان انگلیسی که پخش مستندهایش از شبکه دیسکاوری توجه بسیاری از علاقه مندان علوم فضایی را به خود جلب کرده است دربخشی از این برنامه اعلام کرد : در آینده امکان سفر در زمان بوجود خواهد آمد . 

هاوکینگ که پیش از این نسبت به برقراری ارتباط با بیگانگان فضایی - که به اعتقاد وی به طور قطع در گوشه ای از جهان هستی در رفت و آمد هستند - به انسان ها هشدار داده بود , در برنامه جدید خود اظهار داشت فضاپیماها روزی به اندازه ای سریع سفر خواهند کرد که نمی توان تشخیص داد در حال رفتن هستند یا بازگشتن .  

هاوکینگ در برنامه تلویزیون خود بارها تاکید داشته است که سفر در زمان تنها در حرکتی رو به جلو امکان پذیر خواهد بود . هاوکینگ در سخنانش به این نکته اشاره کرد که تا به حال به دلیل ترس از واکنش جوامع علمی از بیان این مطلب خودداری کرده بوده است .  

به هر حال نکته بدخواهانه یا نادرستی در پیش بینی های هاوکینگ وجود ندارد تنها بخش ناراحت کننده سخنان هاوکینگ در این است که بسیاری از ما فرصت استفاده از چنین دانش پیشرفته ای را نخواهیم داشت .  

اعجوبه

'زراکلبرن' که در قرن نوزدهم می زیست ، پسر یک کشاورز آمریکایی اهل ورمونت بود . او از شش سالگی قرایح خود را آشکار کرد . مثلا وقتی طی یک آزمونی از او سوال شد : چه عددی در خودش ضرب شود تا حاصل شود 998100 ؟ طی چهار ثانیه گفت 999 .  

و یا در جواب این سوال که فاصله بین کنکورد و بوستون 65 مایل است اگر هر گام معادل 3 پا باشد فاصله کنکورد و یوستون چند پا می شود ؟ ظرف 10 ثانیه جواب داد 1144000 . 

کلبرن در هشت سالگی توانست به صورت ذهنی عدد 8 را به توان 16 برساند و پاسخ 281474976710656 را دهد و وقتی از او ریشه دوم عدد 106929 را پرسیدند پیش از این که پرسشگر صورت سوال را روی تخته سیاه بنویسد جواب داد 327 .  

زراکلبرن در آن زمان سواد چندانی نداشت و نمی توانست  از طریق نوشتن اعداد اعمال ضرب و تقسیم را انجام دهد . او توسط لاپلاس و سایر ریاضی دانان فرهنگستان علوم فرانسه مورد آزمایش قرار گرفت ولی نتوانست نحوه انجام محاسبات ذهنی خود را شرح دهد . البته این کودک مانند دیگر کودکان اعجوبه مشکل ذهنی نداشت و بعدها توانست دوره دبیرستان را در مدرسه ناپلون با موفقیت چشمگیری به پایان برساند . او به استادی زبان های لاتین ، یونانی ، فرانسه و اسپانیایی رسید .