غذاهایی که هرگز فاسد نخواهند شد !!

تا بحال اسم  "بیسین" به گوشتان خورده؟ راستش را بخواهید تا همین چند وقت پیش چنین اسمی به گوش هیچ کس نخورده بود. اما اهالی دانشگاه مینه سوتا اخیرا بطور خیلی تصادفی کشف کردند که ماده ای وجود دارد که مانع از تجزیه و فساد پروتئین ها می شود و همچنین می تواند جلوی رشد باکتریهای فاسد کننده را بگیرد. آنها نتوانستند اسمی بهتر از "بیسین" برای این ماده پیدا کنند.
بیسین توسط باکتری نه چندان معروفی به نام بیفودوباکتر تولید می شود و می تواند جلوی رشد باکتریهای معروفتر و خطرناکی مانند ئی-کولای، سالمونلا و لیستریا را بگیرد. بنابراین با تزریق ماده بیسین به داخل مواد پروتئینی مانند انواع گوشت و لبنیات و یا تخم مرغ می توان جلوی فساد و مسمومیت غذایی ناشی از فساد را گرفت.
پزشکان مینه سوتایی با انجام بررسی های زیاد به ما اطمینان داده اند که "بیسین" سالم است و مانند بسیاری از مواد دیگری که توسط باکتریهای بی خطر ساکن دستگاه گوارش تولید می شوند، هیچ خطری برای انسان ایجاد نمی کند. فعلا بیسین برای بررسی های بیشتر در صف تایید سازمانهای بهداشتی آمریکا قرار گرفته، اما اگر از این آزمایشها سربلند بیرون بیاید، می تواند تحول اساسی در صنعت غذایی جهان ایجاد کند. تصور کنید که شیر یا ماست یا گوشت را بتوان برای سالها نگه داشت... خب تصورش کمی عجیب است و راستش را بخواهید علیرغم همه این اطمینان بخشیدن ها، کمی طول خواهد کشید که خرید و خوردن شیری که هرگز ترش نمی شود یا پنیری که اصلا کپک نمی زند، قابل پذیرش باشد.
مطمئنا هیچگاه چیزی نخواهد توانست جای مواد غذایی تازه و خوش طعم را بگیرد، اما با توجه به اینکه سالانه در کل جهان (و بویژه در کشورما، مخصوصا در فصل گرما) موارد زیادی از مسمومیت گزارش می شود و متاسفانه تعداد زیادی هم به دلیل همین مسمومیتها جان می بازند؛ می توان گفت تولید و عرضه چنین محصولات غذایی نه تنها بی فایده نیست بلکه می تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و از هدر رفتن میلیونها تومان پول هم جلوگیری کند. ضمن اینکه این روش نگهداری کاملا برگرفته از دل طبیعت است و خطرات نگهدارنده های شیمیایی را هم ندارد.

مغز خنک خواب خوب

تقلا برای خوابیدن بعد از یک روز خسته کننده...ممکن است سرشماری گوسفندان یا حتی خوردن قرصهای خواب هم چندان موثر نباشند. اما پژوهشگران دانشکده پزشکی پیتز بورگ در آخرین کنفرانس "خواب" سال 2011 روش جالبی را برای درمان بیخوابی پیشنهاد کردند: خنک کردن مغز!

آنها یک کلاه پلاستیکی خنک کننده ابداع کرده اند که قسمتهای پیشانی را می پوشاند و با پایین آوردن دمای مغز می تواند به خواب سریعتر فرد کمک می کند. در تحقیقی که آنها بر روی افراد عادی و بیمارانی که از بیخوابی رنج می بردند انجام دادند، ، افراد بیخواب بعد از پوشیدن این کلاه خاص، بطور میانگین در زمان 13 دقیقه به خواب رفتند، یعنی زمانی برابر با افراد سالم.

دانشمندان فکر می کنند این کلاه با پایین آوردن دمای مغز باعث کاهش سوخت و ساز آن (بخصوص در ناحیه پیشانی مغز) می شود و به خواب سریعتر و راحت تر فرد کمک می کند. هنوز این کلاه ها به صورت تجاری وارد بازار نشده اند، همچنین عوارض احتمالی استفاده از آنها نیز هنوز مشخص نشده است؛ مثلا معلوم نیست که آیا استفاده از این کلاهها باعث تشدید علائم افراد مبتلا به سینوزیت خواهد شد یا نه.